Cetățenii români care trebuie să-și schimbe buletinul în 2020 trebuie să știe ce acte sunt necesare pentru a obține o nouă carte de identitate. Toate aceste documente trebuie depuse personal la ghișeu. De asemenea, buletinul se predă doar titularului.
Buletinul reprezintă cel mai important act de identitate al cetățeanului român. Acesta se obține prima dată la împlinirea vârstei de 14 ani și se va schimba neapărat atunci când persoana devine majoră. Este important de știut că pentru cei care au vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani, buletinul va avea valabilitate timp de 7 ani.
După aceea, cartea de identitate trebuie schimbată la fiecare 10 ani, iar după împlinirea vârstei de 55 de ani, buletinul nu va mai expira. Bineînțeles că sunt cazuri în care o persoană trebuie să-și schimbe buletinul, chiar dacă acesta nu a expirat. De exemplu, atunci când vă schimbați numele sau domiciliul.
Așadar, dacă sunteți în situația în care trebuie să obțineți o nouă carte de identitate, trebuie să știți că aveți nevoie de mai multe acte, pe care trebuie să le depuneți odată cu cererea de schimbare a buletinului. Iată care sunt acestea:
1. Cererea pentru eliberarea actului de identitate. Aceasta se depune personal de către persoana care are nevoie de un buletin nou.
2. Buletinul vechi. Nu puteți obține o nouă carte de identitate dacă nu prezentați și vechiul act. Excepție fac cazurile în care buletinul vechi v-a fost furat sau l-ați pierdut.
3. Certificatul de naștere. Din dosar trebuie să facă parte obligatoriu și certificatul de naștere al titularului, atât în original, cât și o copie a acestuia. Dacă vă schimbați buletinul după ce v-ați căsătorit, trebuie să aveți la dumneavoastră și certificatul de căsătorie. Și acesta va fi prezentat în original și copie. La fel veți proceda și în caz de divorț. Veți aduce hotărârea judecătorească, în original și copie.
4. Certificatul de deces al soțului/soției decedat/decedate. Acest document se prezintă, bineînțeles, doar dacă vă aflați în această situație.
5. Certificatele de naștere ale copiilor. În cazul în care aveți copii cu vârste mai mici de 14 ani, trebuie să aduceți și certificatele de naștere ale acestora, în original și copie.
4. Dovada adresei de domiciliu. Trebuie să aveți la dumneavoastră și documentul care să demonstreze faptul că locuiți la adresa pe care o veți avea trecută pe buletin. Și acesta va fi atât în original, cât și o copie după act.
5. Contravaloarea buletinului. Aveți nevoie de chitanța care să arate că ați achitat taxa actului de identitate, în valoare de 7 lei. Aceasta se plătește la Poșta Română sau la CEC Bank.
În cazul în care ați pierdut buletinul sau vi s-a furat, este important de știut că pe lângă documentele menționate mai sus, trebuie să aveți la dumneavoastră și o dovadă eliberată de secția de poliție la care ați reclamat furtul. În plus, mai este necesar să prezentați și un act de-al dumneavoastră, dar care să fi fost emis de o instituție publică.
De exemplu, puteți merge cu pașaportul, cu permisul de conducere, cu o legitimație de serviciu, livretul militar sau chiar cu o diplomă de absolvire a unei școli. Oricare variantă ați alege, trebuie să aveți și originalul documentului, dar și o copie a acestuia.
Noul buletin se va elibera în termen de 30 de zile. Doar titularul poate merge să ridice noua carte de identitate. Excepție fac cazurile cetățenilor români care au domiciliul în țara noastră, dar sunt plecați în străinătate pentru o anumită perioadă. Aceștia trebuie să solicite o procură la Ambasada României din țara în care locuiesc în acel moment.